(Utdrag fra Oslo kommunes veileder for serverings- og skjenkesteder under covid-19 epidemien).(Utdrag fra Oslo kommunes veileder for serverings- og skjenkesteder under covid-19 epidemien).
Utfordring: Gjester står i kø for komme inn. Gjester står tett på serverings- og skjenkestedets røykeområde.
Tiltak: Vakthold/tilsyn med kø/røykeområde. Oppfordring om å holde avstand. Nekte gjester som ikke innretter seg kravet om å holde avstand. (Hvis en gjest ikke klarer dette utenfor, er det en sannsynlighet for at vedkommende ikke gjør det inne heller). Gjestene på røykeområdet oppfordres til å holde avstand. Der hvor det er lagt opp til å være en kø-ordning, bør det settes opp visuelle påminnelser/tape på gulvet eller på toalettet for å minne gjester om å holde 1 meter avstand.
Utfordring: Smitte på berøringspunkter, som dørhåndtak/lås, vask og tørkemuligheter.
Tiltak: Hyppig renhold, informasjon til gjester. Rengjøring av kontaktpunkter hver 2. time. (Dette skal loggføres) Heng opp informasjonsmateriell som oppfordrer gjester til grundig håndvask, samt unngå å berøre kontaktpunkter (for eksempel bruke albue til å åpne døren). La flest mulige dører stå i åpen stilling.
Utfordring: Gjester beveger seg rundt i lokalet og kommer i kontakt med/i nærhet av andre gjester og ansatte.
Tiltak: Gjestene serveres ved bordene. Servering i baren skal nektes. Gjestene skal få beskjed om å sitte ved bordene, med unntak av toalettbesøk og røyking. Sett opp visuelle påminnelser/tape på gulvet eller på toalettet for å minne gjester om å holde avstand.
Utfordring: Smitte gjennom områder flere personer berører.
Tiltak: Det er viktig med hyppig renhold. Dette vil innebære renhold av bord mellom hver gruppe med gjester, renhold av for eksempel salt/pepper-bøsser, armlener og andre gjenstander som brukes av påfølgende gjester. Unngå bruk av kontanter. Håndholdte kortterminaler for betaling skal rengjøres mellom bruk. (Det er viktig å være klar over at enkelte touchskjermer ikke tåler håndsprit).
Utfordring: Gjester som må rope eller lene seg inntil hverandre for å høre hverandre utgjøre en smitterisiko.
Tiltak: Lydnivå må være moderat slik at gjester og ansatte slipper å rope til hverandre eller å være nære for å høre. Dette reduserer smitterisiko samtidig som det gjør det enklere å veilede og informere gjester.
Ansatte vil være i kontakt med mange kolleger og gjester. Det vil ikke være mulig alltid å holde 1 meter avstand når det serveres mat og drikke. Leder har ansvar for at ansatte får god opplæring i smittevern. Det er derfor svært viktig at ansatte blir bevisstgjorte på at de er ansvarlig for å følge opp serverings- og skjenkestedets rutiner og myndighetenes retningslinjer og føringer for smittevern. Husk særlig på nyansatte, unge ansatte, ekstrahjelper og sesongarbeidere. Det anbefales at en fast person på arbeidsplassen har ansvar for å følge opp smittevernregler.
Det er viktig at de ansatte følger de generelle smittevernrådene som god håndhygiene, hoste i albuen og å unngå tett kontakt med andre der dette er mulig. Det er også viktig at de unngår å ta seg i ansiktet. Pass på at pauser fordeles slik at ikke for mange er samlet.
Dersom en ansatt har hatt nærkontakt med noen som har fått påvist koronavirus, skal vedkommende være i hjemmekarantene. Hvem dette gjelder, blir definert av helsetjenesten i samarbeid med den smittede. Med nærkontakt menes kontakt med en smittet person med mindre enn 2 meter avstand i mer enn 15 minutter, eller direkte fysisk kontakt. Vedkommende skal være i karantene i minst 10 dager fra den dagen kontakten skjedde.
Der er derfor anbefalt at leder lager en turnus som i størst mulig grad legger opp til at de samme ansatte er på jobb samtidig. Dersom det er en sammenblanding av ansatte, vil det føre til at store deler av ansattgruppen kan risikere å måtte i karantene samtidig ved påvist smitte.
Beruselse kan føre til at enkelte gjester tar smittevernstiltak mindre alvorlig, det kan derfor være grunn til å være ekstra bevisst på gjestenes beruselsesnivå. Det kan være hensiktsmessig å gi tidlig beskjed dersom enkelte gjester ikke overholder reglene om avstand, for å hindre at oppførselen utvikler seg. Dersom gjester ikke hører på de ansattes anmodninger bør gjestene bes om å forlate lokalet.
Ordensvaktene bør ha tilgang på håndsprit ved inngangen da de i mindre grad kan ha mulighet til å gjennomføre grundig håndvask. Vaktene skal ha tilgang på smittevernsutstyr som munnbind og gjerne hansker dersom de må håndtere situasjoner hvor det mistenkes at en gjest kan være smittet.
(Extract from City of Oslo guidelines for restaurants during the covid-19 epidemic).
Challenge: Guests in line to get in. Guests standing to close in smoking areas.
Measures: Gards by the smoking areas. Ask guests to keep their distance. Deny access to guests unwilling to adapt. Visible tape on the floor to remind guests in line to keep their distance.
Challenge: Infection through touching surfaces, like door handles, locks, zink and dryers.
Measures: Rapid cleaning, information for guests. Cleaning of contact surfaces every second hour (logged). Put up information encouraging guests to maintain good hand hygiene and avoid contact surfaces if possible. Leave most doors open.
Challnge: Guests moving around and getting close to other guests and staff.
Measures: Only table service. No serving by the bars. Guests must be informed to stay at their table, unless they use the toilet or go out to smoke. Use visible reminders and tape on the floor or by the toilets to remind guests to keep their distance between each other
Challenges: Infection through multiple guests touching the same surfaces.
Measures: Frequent cleaning and disinfection is important. This includes cleaning tables between each seating, cleaning of salt and pepper, arm rests and other objects used by the guests. Avoid accepting cash. Handheld bank terminals must be cleaned between use. (Remember that hand disinfection can harm touch screens.)
Challenge: Guests and staff having to lean towards each other to talk is an infection risk.
Measures: Music level must be adjusted so nobody needs to shout to each other or lean towards each other. This also makes it easier to guide and inform guests.